AKgate Server sítě TonNET
Základní údaje:
Aplikace na serveru:
Zabezpečené stránky:

Často kladené otázky (FAQ)


  1. Co se dozvíme z grafických statistik?
  2. Co přesně říká údaj Rychlost?
  3. Co je to Sdílení?
  4. Co je to Hodinový limit?
  5. Jaké jsou nejčastější chyby uživatelů PC?

Co se dozvíme z grafických statistik?
S grafickými statistikami se můžete setkat buď každý den/týden/měsíc (podle vaší volby) v emailech, které posílá server automaticky, nebo v emailu o překročení limitu, který server také rozesílá automaticky, nebo v menu Aplikace na serveru odkaz Statistiky, kde se vám nabízí několik grafů rozdělených podle období, za která jsou zobrazena. Na prvním místě jsou grafy za posledních 60 minut, a na nich si všechno ukážeme.

Na začátku jsou vždy souhrnné grafy gate all, gate in a gate out:
gate all - ukazuje všechna přenesená data oběma směry, tedy součet gate in + gate out, za sledované období, v tomto případě za uplynulých 60 minut
gate in - z toho data stažená dovnitř
gate out - z toto data přenesená ven
 
Dále následuje rozdělení vstupních a výstupních dat podle protokolů: ftp, http, pop3 a smtp:
ftp in - data stažená dovnitř přes protokol ftp
ftp out - samozřejmě data ftp ven
http in - data dovnitř přes protokol http
http out - a zase ven jako http
pop3 - příchozí pošta
smtp - odchozí pošta

Pokud by někoho zajímalo, co to je http a ftp, tak klasické brouzdání na internetu je přes protokol http (http://...) a ftp je speciální protokol na stahování z FTP serverů (ftp://...). Pokud vás tento popis neuspokojil, pak si podrobnější informace o protokolu HTTP můžete přečíst na spoustě míst na internetu, např. zde.

No a teď konkrétně:

graf 60 min

Z grafu jste se dozvěděli, že od 9.41 nebyl na internetu nikdo, a to až do desáté hodiny, kdy se někdo nebo někteří připojili, a v 10.05 začali surfovat. V 5-minutových intervalech také vidíte rychlost, jakou byla data stahována, a je tam také vypsána a čárkovanou čarou i zobrazena průměrná rychlost za celé zobrazené období. Ta se spočítá prostým vydělením celkového objemu přenesených dat a časového úseku - v tomto případě 60 minut.
Na ose y (to je ta svislá osa) vidíte, v jakých jednotkách je rychlost zobrazena. Tento údaj se mění podle toho, jakou maximální rychlost má zobrazit, aby ten graf byl vždy využitý "odspodu až nahoru" .


Pro jistotu ještě např. graf za měsíc:
graf mes



Co přesně říká údaj Rychlost?

Rychlost - tento údaj udává, kolik kilobitů (kbps) nebo kilobajtů (kB) je možné stáhnout za sekundu.
Platí závislost, že 1 B (čti bajt) = 8 b (čti bit). Takže 320 000 bitů/s = 40 000 bajtů/s. Po převedení na kilobajty to je 320 kb = 40 kB.

Ještě pár slov k závislosti rychlosti linky na počtu uživatelů.
Rychlost od poskytovatele je k dispozici všem uživatelům naší sítě. Znamená to, že když bude jeden uživatel stahovat data a nikdo jiný v tu chvíli na internetu nic stahovat nebude, tak touto plnou rychlostí bude pracovat přímo tento uživatel. Pokud ve stejnou chvíli budou z internetu stahovat data dva uživatelé, bude celá rychlost rozdělena stejnoměrně každému z nich, tedy na půl. Např. v případě linky 320 kbps bude každý z obou uživatelů stahovat svá data rychlostí 160 kbps. V případě více uživatelů stahujících ve stejnou chvíli se tedy rychlost rovnoměrně rozdělí mezi ně.
Chtělo by se tedy říci, že čím více uživatelů je zapojených do sítě , tím pomaleji to každému z nich pojede. Konkrétně když je rychlost připojení 320 kbps (=40 kB/s), síť má celkem 10 uživatelů, tak každému z nich to pojede rychlostí 320/10 = 32 kbps (=4 kB/s). ALE NENÍ TOMU TAK! Proč?

Protože nikdy nebudou stahovat data všichni najednou. Průměrná lepší webová stránka má 50 kB, takže její stahování plnou rychlostí 320 kbps trvá kolem 1-2 sekundy. Pak uživatel tuto stránku čte nebo hledá další odkaz, což mu zabere cca 1-3 minuty. Pak klikne na odkaz pro další stránku, kterou opět několik sekund stahuje. Pak ji zase čte, a pak zase klikne atd. Takže řekněme, že průměrně stahuje data z internetu 5 sekund každé 2 minuty. To dělá třeba půl hodiny, pak hodinu nic, pak si k tomu zase na půl hodiny sedne. Když budeme předpokládat, že se podobně chovají všichni uživatelé sítě, tak pravděpodobnost, že by se v těch 5 sekundách setkalo více uživatelů je velmi malá. Možná se někdy setkají 2 uživatelé - stránka se jim pak bude načítat místo 2 sekund třeba 4, vyjímečně se potkají i tři uživatelé, ale pravděpodobnost, že se setkají 4 a více uživatelů ve stejnou chvíli je už opravdu velmi malá.


Co je to Sdílení?

Sdílení - údaj udává, kolik uživatelů u poskytovatele danou linku sdílí (a platí). Neříká ale nic o tom, kolik počítačů se skrývá za daným uživatelem.

Pokud poskytovatel internetu uvede, že linka je sdílená 1:6, znamená to, že danou linku (a tím i rychlost) sdílí 6 uživatelů. Za každým z uživatelů se ale může skrývat síť o několika počítačích. Rychlost je potom sdílená pro všechny počítače ve všech těchto sítích.

Sdílení 1:1 znamená, že daná rychlost je poskytovatelem přímo garantovaná pro daného uživatele. Pokud se za daným uživatelem skrývá síť o několika počítačích, je rychlost připojení společná pro celou síť a je sdílená pouze mezi počítači této sítě.

Co je to Hodinový limit?

Hodinový limit je organizační a technické opatření, jehož cílem je zajistit každému uživateli ve sledovaném čase optimální podmínky (dobu odezvy, rychlost připojení) pro běžnou práci s internetem, jako je surfování (prohlížení webových stránek), hraní her po internetu, komunikace pomocí e-mailu nebo messengerů a internetová telefonie. Toto opatření by mělo zajistit, že velké objemy dat se budou přenášet až mimo sledovaný čas. Limit je stanoven dostatečně vysoko tak, že při standardním používání na výše uvedené účely se vás určitě nebude týkat.

Aktuální nastavení zjistíte pomocí aplikace Rychlost. Údaj "Hodinový limit" říká, jaké množství dat ve sledovaném čase je dovoleno stáhnout z internetu nebo poslat na internet (každý směr je počítán zvlášť) a v jakém čase se hodinový limit hlídá. Při překročení získáte body (záporné) v Hitparádě a systém vám pošle o této události e-mail. Údaj "Počet překročení hodinového limitu za měsíc" říká, kolik překročení v měsíci je tolerováno bez sankce. Pokud překročíte vícekrát, systém vám sníží rychlost. Na kolik a na jak dlouho budete informováni e-mailem.

Mimo sledovaný čas není žádný limit. V této době je možno stahovat/posílat neomezené množství dat (software, fotografie, písničky,  filmy, apod.) a pochopitelně také surfovat.

Jaké jsou nejčastější chyby uživatelů PC?

Zde je výčet sedmi nejčastějších - a nejnebezpečnějších - chyb:

  • 1. Zanedbávání aktualizace antivirového softwaru

    Skoro každý uživatel osobního počítače si dnes uvědomuje, že potřebuje ochranu proti počítačovým virům. Ale to nestačí. Aby byl antivirový program funkční, musí se pravidelně aktualizovat.

    Většina antivirových programů je prodávána s nárokem na bezplatnou aktualizaci po dobu jednoho roku. Po této době je však obvykle nutné předplatit si aktualizace nebo instalovat novou verzi programu. Ideální antivirový program je takový, který si stahuje aktualizace automaticky a připomene vám, kdy je čas obnovit předplatné. Pak máte ochranu před viry zaručenou bez velkých starostí.

  • 2. Stahování nedůvěryhodného materiálu

    Než začnete stahovat hudbu či filmy z internetu, pořádně se zamyslete. Celá řada programů pro sdílení formou peer-to-peer obsahuje viry a červy.

    Značná ostražitost je namístě také v případě všelijakých "užitečných" programů, spořičů obrazovky, her apod., které jsou zdarma. Zpravidla totiž obsahují tzv. spyware, adware či jiný škodlivý nebo nežádoucí software (malware). Proto je dobré se o každém programu, který se chystáte instalovat, nejdříve náležitě informovat. V dnešní době se navíc vyplatí pořídit si také nějaký anti-spywarový produkt a rovněž jej pravidelně aktualizovat.

  • 3. Nepoužívání ochrany proti přepětí

    Stačí, aby napětí jen na okamžik překročilo určitou mez, a váš počítač může být vážně poškozen nebo nadobro zničen. Přepěťová ochrana zajistí odvedení nadbytečného napětí do země, takže vaše elektronické zařízení zůstane uchráněno.

    Avšak ani nejlepší přepěťová ochrana zpravidla nedokáže ochránit počítač před miliony voltů, které zasáhnou počítač v případě úderu blesku. Proto je nejlepší počítač v případě bouřky a při odchodu z kanceláře odpojovat od elektrické sítě.

    Podnikům se vyplatí investovat do kvalitních UPS (zařízení nepřetržité dodávky energie), která chrání počítače před všemi druhy výkyvů napětí, od úplného výpadku po nadměrnou zátěž.

  • 4. Zanedbávání zálohování dat

    Jedná se dost možná o vůbec nejvážnější chybu, které se však dopouští většina uživatelů. Jak tuto chybu napravit či jí předcházet?

    • Mechanika CD-R/CD-RW: Většina počítačů je dnes vybavena zapisovacími CD mechanikami, které umožňují uložení až 700 MB dat na jedno CD. Tato média jsou dnes velice levná (cena se pohybuje od 4 Kč za kus).

    • Mechaniky flash: Také se jim říká "memory stick". Jedná se o malá zařízení, která lze jednoduše připojit k portu USB. Prodávají se v různých kapacitách od 64 MB do 16 GB a kapacita se stále zvyšuje.

    • Externí pevné disky: V důsledku trvalého poklesu cen se z externích pevných disků stává stále vyhledávanější zálohovací řešení. Náklady na jeden gigabajt se nyní pohybují okolo 10 Kč a klesají...

    • FTP: Přenos dat na bezpečný server v zabezpečeném prostředí prostřednictvím FTP (file transfer protokol) je velice snadný. V současnosti existuje mnoho datových firem, z nichž řada nabízí své služby zdarma. Avšak již malé a střední podniky by měly uvažovat o pokročilejším systému automatického zálohování.

  • 5. Ignorování aktualizací Windows

    Používáte-li Microsoft Windows, je třeba vždy včas instalovat aktuální bezpečnostní opravy a servisní balíčky (service pack), které jsou zárukou optimálního fungování i ochrany před různými útoky. Zapněte si Automatické aktualizace nebo provádějte aktualizace pravidelně manuálně.

  • 6. Neopatrné zacházení s přílohami elektronické pošty

    Snaha o odeslání obrovských souborů jako příloh elektronické pošty (např. souborů fotografií či videosouborů) může zpomalit činnost poštovního serveru a spotřebovat značnou šířku pásma sítě. Zde existuje snadné řešení: Vždy posílejte soubory zkomprimované, čímž zmenšíte jejich velikost, a snížíte tak zatížení serveru i sítě.

    Také pří otevírání přijatých příloh je třeba dbát zvýšené opatrnosti. Vždy používejte antivirový program, který zkontroluje, zda příloha neobsahuje virus.

  • 7. Počítač používají také přátelé a rodinní příslušníci

    Umožnit ostatním využívat váš počítač představuje značné riziko zavlečení viru či nežádoucích souborů a programů. Jiný uživatel také může změnit vaše nastavení počítače a operačního systému.

    Na druhé straně není nutné svůj počítač před ostatními zamykat. Používáte-li operační systém Windows 2000 nebo XP, můžete pro ostatní vytvořit uživatelský účet Guest (Host) s omezenými právy. Uživatel pracující pod tímto účtem nebude moci instalovat nový software ani měnit nastavení systému.